O autorze
Ekspert ds. strategii i zarządzania w firmach rodzinnych. Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz firmy doradczej Lewandowska i Partnerzy. Absolwent zagranicznego MBA, stypendysta Uniwersytetu St.Gallen w Center for Family Business i Uniwersytetu Wiedeńskiego w Institut für Familienunternehmen.
Właściciel firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy / Business Discovery od lat wspiera firmy rodzinne w zakresie strategii rozwoju, procesów sukcesyjnych oraz zarządzania zmianą. Członek Międzynarodowej Sieci Doradców Strategicznych w Berlinie. Założyciel i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, członek IFERA. Wykładowca MBA oraz licznych studiów podyplomowych. Autor książek dla firm rodzinnych: „Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych”, „Kody wartości. Czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej" oraz „Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności". Stworzyła jedyną w Polsce platformę wymiany myśli i doświadczeń biznesowych dla firm rodzinnych, jaką jest Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych.

Blog jest miejscem dzielenia się wiedzą w zakresie zarządzania procesami strategicznymi zachodzącymi w firmach rodzinnych. Szczególnie dotyczy to sukcesji, kodów wartości i konstytucji firm rodzinnych. Tam, gdzie łączy się biznes i rodzina, powstaje wyjątkowy potencjał, który z jednej strony jest ryzykowny, ale z drugiej stanowi ogromną szansę na stworzenie niepowtarzalnej oferty biznesowej. Blog jest też miejscem wymiany myśli z właścicielami firm rodzinnych, a jego poradnikowy charakter ma zachęcać do zadawania pytań przez internautów, czy dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, jako przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcy na straży tradycji i innowacyjności!

W polskich firmach rodzinnych do głosu coraz częściej dochodzą sukcesorzy. I… świetnie sobie radzą! Podejmują dobre biznesowe decyzje i rozwijają biznesy założone przez rodziców. Są świetnie wykształceni, znają firmę i branżę od podszewki, a ciężką pracą od najniższych stanowisk w firmie zdobyli autorytet wśród pracowników. Wreszcie, są odważni, pewni siebie i nie boją się ryzyka – z powodzeniem wdrażają nowatorskie pomysły.

Odwaga kluczem do sukcesu

Izabella Wałkowska w 2010 roku przejęła firmę rodziców: Ireny i Leona Wałkowskich. Wcześniej skończyła prawo, zdała egzamin adwokacki i inaczej widziała swoją przyszłość – ostatecznie jednak przejęła stery w firmie.



W niekobiecej branży infrastruktury kolejowej (Plastwil jest liderem w produkcji systemów mocowania szyn kolejowych i tramwajowych w Polsce) w kilka lat wprowadziła nową misję przedsiębiorstwa, przeprowadziła reorganizację, kupiła nowe maszyny i potroiła obroty. Postawiła na rozwój za granicą – pierwsze zagraniczne targi, pierwszy zagraniczny kontrakt. Zdywersyfikowała też produkcję – dziś oprócz branży kolejowej Plastwil współpracuje również z branżą AGD i motoryzacyjną. Przede wszystkim jednak zbudowała zespół ludzi z pasją, który dziś osiąga globalne sukcesy.

Jak sama mówi, „Jestem przekonana, że polskie firmy mają wszystko, by się rozwijać i konkurować na świecie. Często tylko ich szefom brakuje odwagi [100 Kobiet Biznesu 2015, Puls Biznesu, grudzień 2015]”.

Nawet najbardziej egzotyczne rynki

Firma LUG Light Factory działa w Zielonej Górze od 1989 roku. Oprócz przedstawicielstw handlowych firmy w Paryżu i Dubaju, od 2012 istnieje Odział LUG w Brazylii. Działalność eksportowa Grupy Kapitałowej LUG S.A. w 2014 roku obejmowała 67 rynków na wszystkich kontynentach. Prowadzona jest za pośrednictwem spółek zależnych, których siedziby zlokalizowane są w Brazylii, Niemczech, Polsce i Wielkiej Brytanii oraz przedstawicielstw handlowych we Francji, w krajach bałtyckich oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W ubiegłym roku LUG S.A. znalazła się w gronie pierwszych polskich eksporterów wyróżnionych przez międzynarodową grupę bankową Paszportem Santandera, którym wyróżniane firmy, które mają już spółki zależne za granicą lub prowadzą znaczącą międzynarodową działalność handlową.

Oddział w Brazylii rozwinął Eryk Wtorkowski, syn jednego z założycieli, Ryszarda. Dziś wrócił do Polski i wzmacnia departament rozwoju strategicznego w Centrali Firmy. Jego młodszy brat Jakub rozwija się w zakresie finansów i controllingu.

Nestorzy firm rodzinnych rzadko po rozwinięciu biznesu w Polsce decydują się na ekspansję zagraniczną z samodzielnym prowadzeniem zagranicznego oddziału. Barierą jest często rodzina w Polsce, brak kompetencji językowych czy brak znajomości przepisów prawnych w innych krajach.
Decyzja o tym, że prowadzeniem działalności poza granicami kraju zajmie się sukcesor, jest nie tylko świetnym sposobem na rozwój biznesu, ale i ciekawym wyzwaniem dla samego sukcesora, który może zdobywać doświadczenie i kompetencje jako samodzielny przedsiębiorca. Możliwość poznania świata jest tu dodatkową wartością.

Współpraca nauki z biznesem kluczem do innowacji

Marian Nickel, prezes Grupy Nickel, firmę budowlaną PTB Nickel przekazał synowi Michałowi, firmę deweloperską Nickel Development – córce Dagmarze. Ponadto w 2006 roku dzięki nowatorskiemu pomysłowi powstał pierwszy w Polsce prywatny park technologiczny Nickel Technology Park Poznań, którego prezesem została również Dagmara Nickel. Po zmianie nazwy na YouNick, dziś park nie tylko wynajmuje powierzchnie biurowe i magazynowe, ale i wspiera najemców w szukaniu optymalnych ścieżek rozwoju i możliwości finansowania. Projekt „Start up your life” promuje przedsiębiorczość wśród młodych, a „Okrągły stół” daje przedsiębiorcom i naukowcom możliwość wymiany pomysłów, ale i obaw.

Według Dagmary Nickel to właśnie współpraca nauki i biznesu jest kluczem do innowacji: jak sama mówi, dziś te dwa światy zbyt rzadko współpracują. Naukowcy nie biorą pod uwagę potrzeb przedsiębiorców – tworzą projekty, które nie mają szans na wykorzystanie w praktyce. A przedsiębiorcy, zamiast skupić się na planowaniu strategicznym i inwestowaniu w przyszłość, koncentrują się na bieżącej sprzedaży. Projekt YouNick zmienia tą sytuację – uczy współpracy, kultury organizacyjnej nastawionej na innowacje, łączy biznes, naukę i technologię.

Nowe pokolenie – nowe możliwości!

Młode pokolenie wchodzące do firm rodzinnych znajduje nowe ścieżki rozwoju! Zachowując wartości rodzinne i firmowe sukcesorzy szukają innowacji: produktowych, technologicznych, organizacyjnych czy marketingowych. Mają wiedzę, kompetencje i zapał do pracy, który mogą przerodzić się w siłę napędową działań firmy rodzinnej.

Jedną z okazji do wysłuchania, jakie pomysły na współpracę w wyzwaniach zarządzania strategicznego mają sukcesorzy i nestorzy, będzie III Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych (Poznań, 18-19 kwietnia 2016, www.kongresfirmrodzinnych.pl) "Między tradycją a innowacyjnością". Pracując z firmami rodzinnymi widzę, że młodemu pokoleniu warto zaufać i wspólnie wdrażać nowatorskie pomysły.
Trwa ładowanie komentarzy...