O autorze
Ekspert ds. strategii i zarządzania w firmach rodzinnych. Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz firmy doradczej Lewandowska i Partnerzy. Absolwent zagranicznego MBA, stypendysta Uniwersytetu St.Gallen w Center for Family Business i Uniwersytetu Wiedeńskiego w Institut für Familienunternehmen.
Właściciel firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy / Business Discovery od lat wspiera firmy rodzinne w zakresie strategii rozwoju, procesów sukcesyjnych oraz zarządzania zmianą. Członek Międzynarodowej Sieci Doradców Strategicznych w Berlinie. Założyciel i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, członek IFERA. Wykładowca MBA oraz licznych studiów podyplomowych. Autor książek dla firm rodzinnych: „Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych”, „Kody wartości. Czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej" oraz „Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności". Stworzyła jedyną w Polsce platformę wymiany myśli i doświadczeń biznesowych dla firm rodzinnych, jaką jest Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych.

Blog jest miejscem dzielenia się wiedzą w zakresie zarządzania procesami strategicznymi zachodzącymi w firmach rodzinnych. Szczególnie dotyczy to sukcesji, kodów wartości i konstytucji firm rodzinnych. Tam, gdzie łączy się biznes i rodzina, powstaje wyjątkowy potencjał, który z jednej strony jest ryzykowny, ale z drugiej stanowi ogromną szansę na stworzenie niepowtarzalnej oferty biznesowej. Blog jest też miejscem wymiany myśli z właścicielami firm rodzinnych, a jego poradnikowy charakter ma zachęcać do zadawania pytań przez internautów, czy dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, jako przedsiębiorcy.

Polskie firmy na całym świecie. Forum Ekspansji MŚP w Toruniu

Fabryka Ceramiki Budowlanej
Fabryka Ceramiki Budowlanej Fabryka Ceramiki Budowlanej
Rozpoczynając działalność od produkcji w garażu pewnie niewiele firm marzyło o tym, że ich produkty będą sprzedawane na całym świecie. Mimo że według danych WTO Polska dostarczając 1,08% światowego eksportu wyrobów zajmuje dopiero 27 miejsce na liście światowych eksporterów (WTO, 2013), znam jednak wiele firm, które odniosły sukces również na międzynarodowych rynkach. Co piąte polskie przedsiębiorstwo jest umiędzynarodowione – nawet 20% firm z sektora mikro przedsiębiorstw działa za granicą!

Wzrost wielkości firmy prowadzi do rozważania o wyjściu na rynki zagraniczne. Według statystyk problemem pozostaje niestety niska innowacyjność polskich eksporterów, choć historie sukcesów są spektakularne! Należą do nich m.in. opowieści o INGLOT, Dr Irena Eris, Fakro czy, bardziej niszowo, Fabryka Ceramiki Budowlanej. To firmy, które swoje umiędzynarodowienie i wyjście poza granice Polski wpisały w swoje strategie rozwoju. I to właśnie sformułowanie w dokumencie strategicznym celu internacjonalizacji pozwoliło im osiągnąć sukces.



Założony w 1983 roku producent kosmetyków INGLOT w 2006 roku otworzył pierwszą zagraniczną lokalizację – i to w Kanadzie, w Montrealu. Pomysł „wysp” w galeriach handlowych spodobał się również w Dubaju, Kuala Lumpur, Las Vegas, Dublinie, a nawet na Arubie – dziś INGLOT jest na sześciu kontynentach. Firma Dr Irena Eris w 2008 zdobyła przyznawaną przez Krajową Izbę Gospodarczą nagrodę „Wybitny Polski Eksporter” za „skuteczną i konsekwentną realizację polityki ekspertowej”. Jest jedynym polskim i jednym z niewielu nie-francuskich przedstawicieli w prestiżowym francuskim stowarzyszeniu Comité Colbert, które zrzesza najbardziej luksusowe marki. Wytwórca okien dachowych Fakro ma 15% udziału w globalnym rynku produktów do zabudowy poddaszy mając zakłady i punkty sprzedaży. Sprzedaż na eksport stanowi 70% ogólnej sprzedaży. Firma Fabryka Ceramiki Budowanej prawie od początku istnienia postawiła na działalność w Wielkiej Brytanii: ręcznie robione dachówki wypalane tradycyjną metodą cieszą się tam ogromnym powodzeniem.

O strategiach ekspansji miałam okazję rozmawiać z Heleną Cieśluk i Jackiem Wojciechowiczem podczas panelu dyskusyjnego, którego byliśmy gośćmi na Forum Ekspansji Małych i Średnich Przedsiębiorców w Toruniu. Zgodnie stwierdziliśmy, że kluczem do sukcesu nie tylko na polskich, ale i międzynarodowych rynkach, jest opracowanie i wdrożenie strategii rozwoju – takiej, która formułuje także cele, działania i mierniki ekspansji poza granice kraju.

Firmy rodzinne są szczególnie wyczulone na kwestie posiadania strategii, ponieważ podejmuje się tam bardzo wiele naładowanych emocjami decyzji. Do podejmowania decyzji firmy nierodzinne mają najczęściej zarząd i dyrektora, podczas gdy firmy rodzinne mają bardzo specyficzny układ sił: w jego skład wchodzi także rodzina, zatem jest więcej osób odpowiedzialnych za współdecydowanie. Z tego względu opracowanie strategii w firmie rodzinnej jest bardzo ciekawym, ale i złożonym wyzwaniem. Kiedy w przedsiębiorstwie rodzinnym nadchodzi moment, w którym opracowuje się strategie rozwoju, często okazuje się, że powstają dwa różne obrazy przyszłość firmy.

Młodzi, którzy wchodzą do przedsiębiorstwa, woleliby mieć konkretne, ustrukturyzowane wytyczne oraz zespoły, które będą z nimi współpracować. To oni najczęściej szukają nowych rynków i nowych możliwości. Seniorzy natomiast są przekonani, że to, co zbudowali jest wystarczające do przekazania firmy w dobrej formie, w jakiej jest w dniu dzisiejszym. Porozumienie dwóch pokoleń staje się najważniejszym elementem zbudowania strategii rozwoju oraz strategii sukcesji. Firmy rodzinne powinny więc częściej rozmawiać o strategiach – nie tylko na panelach, ale wewnątrz firm. Każda podróż międzynarodowa powinna zacząć się od dobrej rodzinno – biznesowej rozmowy. Zachęcam!
Trwa ładowanie komentarzy...